Blysyrabatteriet uppfanns redan 1859 av den franska fysikern Gaston Planté och är den äldsta typen av alla uppladdningsbara batterier. Blybatteriets egenskaper har länge varit överlägsna. Speciellt med Gelbatterier och AGM-batterier i åtanke, men inte längre. Nu är det hög tid att tänka på miljön och våra barns framtid. Genom att fasa ut gamla blybatterier oavsett om du har våta-, AGM- eller gelbattrier.
Bly är en metall (Pb) som är giftig för människor och andra organismer. Genom införandet av blyfri bensin och katalysatorer har spridningen minskat kraftigt. Bilbatterier och andra ackumulatorer är idag det största användningsområdet för bly. Men nu har prisbilden förändrats markant och öppnat upp för nya möjligheter.
Litium – (lat. Lithium)
Litiumbatterier väger mindre, tar mindre plats och behöver inte kosta mer än blybatterier. Vilket gäller om man ser till dess längre livslängd och kapacitet som har en närmare fördubblad utnyttjandegrad. Litium klarar dessutom av att leverera extremt stora strömmar. Ett helt urladdat batteri kan i teorin nå full laddning på kortare tid än 30 minuter, på grund av deras konstruktion och elektrokemiska egenskaper . Den litiumteknik som normalt används i båtar och husbilar är av typen LiFePO4 eller LiFeYPO4 och är helt fri från bly, kvicksilver, kadmium och andra giftiga ämnen för människan och vår natur.
Att byta till LiFePO4 förbättrar miljön, säkerheten och din ekonomi!
Sidans innehåll
Om LiFePO4 (LFP)
Litiumbatterier finns i många olika sammansättningar. Några vanliga förkortning är till exempel Li-ion, Li-Po, Li-Fe. Litiumbatterier finns överallt i vår vardag och har funnits länge i bland annat mobiltelefoner, surfplattor, datorer och blir allt vanligare även i cyklar och bilar.
Det gäller att särskilja de olika teknikerna då vissa typer är extremt kraftfulla och kräver speciell behandling med avseende på spänning, laddning med mera. Beroende på litiumteknik kan batterierna vara direkt brandfarliga, men det finns användarvänliga batterier med mindre risker. Det är viktigt att tänka på att det trots tillverkarnas marknadsföring inte bara är att stoppa i litium i våra båtar eller husbilar för att ersätta befintligt batterier. Det gäller att först vara påläst.
LiFePO4 och LiFeYPO4
Det finns två typer av litiumteknik som fungerar extremt bra för segelbåtar, motorbåtar, husbilar och andra fritidsaktiviteter. LiFePO4 och LiFeYPO4, vilket är förkortningar för lithium iron phosphate (LiFe). Det finns många tillverkare av LiFePO4, medan det stort sett bara är Thunder Sky Winston Battery som tillverkar LiFeYPO4. Du kan läsa mer om rekommenderade återförsäljare på den här sidan.
LiFe-batterier (samlingsnamn för LiFePO4 & LiFeYPO4) fungerar förvånansvärt bra som ersättningsbatteri för dina gamla blybatterier. Det gäller oavsett om de verkar i marin eller landbaserad miljö. Jämför man de olika litiumteknikerna är LiFe inte den mest kraftfulla tekniken, men LiFe kan å andra sidan erbjuda en extremt robust kemi som inte är brandfarlig och tål att misshandlas både fysiskt och underhållsmässigt med avseende på laddning, urladdning och förvaring.
Samtidigt är LiFe-batterierna många gånger mer kraftfulla och effektiva än de gamla blybatterierna. Här på LiFePO4.se är det oftast LiFePO4 som vi föredrar att berättar om, då LiFePO4 med hjälp av en BMS är ett kostnadseffektivt och lättskött alternativ till gamla blybatterier oavsett om det handlar om våta-, AGM- eller gelbatterier. LiFeYPO4 är även det en mycket stark kandidat, men har oftast ett högre pris. Både LiFePO4 och LiFeYPO4 är som sagts mycket bra alternativ. Men för att göra det enkelt väljer vi hädanefter att bara nämna LiFePO4, då de båda teknikerna är så pass närbesläktade.
Prismatiska celler eller runda celler
LiFePO4-batterier har till skillnad mot blybatterier lösa celler, vardera med en nominell spänning på 3,2 Volt. Den vanligaste formen för LiFe-celler är de primatiska cellerna, vilka har en platt, rektangulär eller prismatisk form istället för den traditionella cylindriska formen. Men det finns även runda celler, även om de är mer ovanliga av praktiska skäl. Seriekopplas fyra celler får man på så sätt ett batteri med en nominell spänning på 12,8 Volt, vilket är mycket nära den nominella spänningen hos ett blysyrabatteri. Den som önskar ett 24v batteri seriekopplar då istället åtta celler för att nå önskad spänning. Vidare blir det ~48v med sexton celler.
Att tänka på med LiFePO4 (LFP)
FÖRDELAR
- LiFePO4 är den säkraste litiumtekniken. Ingen risk för brand vid överladdning eller vid kraftiga stötar som kan uppstå i hög sjö eller vid en kraftig krock.
- Med en BMS skyddas batteriet mot överladdning, hög urladdning och över- eller undertemperaturer. Så fort en kritisk nivå nås kopplar din BMS bort belastningen.
- Har betydligt lägre självurladdning och kräver mindre underhållsladdning.
- Högre energidensitet än blybatterier både när det gäller volym och vikt.
- Batteriets nominella kapacitet kan utnyttjas praktiskt till 80–90 procent utan att deras livslängd försämras. Motsvarande siffra för bly är cirka 50 procent.
- LiFePO4 har en 5-8 gånger längre livslängd än ett Bly/AGM/Gel batteri.
- När blybatterier utsätts för temperaturer över 25 grader minskar livslängden signifikant, medan LiFePO4 tål omgivningstemperaturer upp till 45 grader utan att påverka livslängden.
- Med ett relativt lågt inre motstånd även vid låg batterinivå kan de leverera höga strömuttag utan betydande spänningsfall oberoende av laddningsstatus.
- Kvarvarande kapacitet går att mäta med stor precision i litiumbatterier.
- Med en kraftig BMS (alternativt BMS med externa reläer) klarar LiFePO4 lika höga kontinuerliga strömmar som antalet amperetimmar (en timme urladdning), med försumbar förlust i effektivitet och livslängd. Det samma gäller för laddningen vilken kan slutföras på en timme.
- LiFePO4-batteri kan byggas DIY och därmed anpassas specifikt efter dina behov.
- LiFePO4 är också fria från bly, kvicksilver och kadmium och andra giftiga ämnen.
NACKDELAR
- En felaktig installation eller felaktig skötsel kan leda till att batterierna förstörs.
- Att ersätta ett befintligt blybatterisystem kräver grundläggande kunskap och ett systemtänkande som frångår den gamla teknikens behov och förutsättningar.
- Tål ej laddning vid minusgrader. Har du en BMS skyddar den batteriet vid minus. Vid behov av laddning i minusgrader krävs en ordentligt isolerad batterilåda.
- Många generatorer kan inte ladda litiumbatterier utan att överhettas och riskera brand. Att ladda batteriet med generator kan kräva extra utrustning. Läs mer här.
KOSTNADSJÄMFÖRELSE
AGM/GEL:
Deep Cycle AGM 2x100AH pris: 6.000 kr
400 laddcykler vid 80% urladdning = 10,00 kr/urladdning
600 laddcykler vid 50% urladdning = 10,00 kr/urladdning*
LiFePO4:
Grade A Long Life 200Ah pris: 6.000 kr + 2.000kr (BMS)
4.000 laddcykler vid 80% urladdning = 2,00 kr/urladdning**
* Vid 50% urladdning utnyttjas enbart 100Ah kontra 160Ah vid 80% urladdning (DoD)
** Med 4.000 cykler vid 80% DoD finns det gott om utrymme för 200Ah urladdning 100% DoD